فضیلت‌های ماه مبارک رمضان از منظر پیامبر اسلام و امامان

ماه رمضان، تنها ماهی است که اسمش در قرآن آمده و از نظر تاریخی، نهمین ماه قهری محسوب میشود. ماهی مبارک که شب قدر نیز در آن واقع شده و بر اساس آیه 185 سوره بقره، خداوند قرآن را در این شب و بنابراین در این ماه، نازل کرده است. در مورد فضیلت‌ها و برکات این ماه، روایات و احادیث بسیاری ذکر شده و علما در مورد آن مطالب متنوعی را ارائه داده‌اند که در این مقاله قصد داریم برخی از آن‌ها را برای شما بازگو کنیم.

خطبه پیامبر (ص) در مورد فضیلت ماه رمضان

در ابتدا میپردازیم به خطبه‌ی پیامبر گرامی اسلام در آخرین جمعه ماه شعبان که در آن، به برکات ماه مبارک رمضان، پرداخته بودند. در این خطبه، ایشان ماه رمضان را ماه مغفرت، دعا و اجابت، نماز، قرائت‌ قرآن‌، صدقه‌ و صله رحم‌ دانسته و آن را مناسب ترین ماه برای ادای‌ فرائض‌ و روزه‌ و انفاق‌، و بهار آمرزش‌ و مهربانی با زیردست‌ و رحم‌ بر کوچکتر و احترام‌ به بزرگتر معرفی کرده است.

فضیلت رمضان به روایت شیخ صدوق از امام رضا (ع)

همچنین شیخ صدوق نیز طبق منبعی معتبر روایت کرده از امام رضا از پدران بزرگوار خود و از حضرت امیرالمؤمنین (ع) فرمود: روزی حضرت رسول خدا (ص) برای ما خطبه‌ای خواند و فرمود : ای مردم، به راستی که ماه خدا، با برکت و رحمت و آمرزش به سوی شما رو کرده است. این ماه رمضان، ماهی است که نزد خدا بهترین ماه ها بوده، و روزهایش بهترین روزها و شب هایش بهترین شب ها و ساعت هایش بهترین ساعتها است.تنفس شما در این ماه، ثواب تسبیح داشته و خواب شما ثواب عبادت، و اعمال شما در آن مقبول و دعاهایتان مستجاب است. پس از پروردگار با نیت درست و دلهای پاکیزه بخواهید که روزه داشتن و تلاوت قرآن را در این ماه به شما توفیق کند.

فضیلت رمضان به روایت جابربن یزید از امام صادق (ع)

در روایت جابربن یزید از امام محمد باقر (ع) آمده است که حضرت رسول (ص) به جابر بن عبداللَه فرمود : اى جابر این ماه رمضان است که هر که در روزهای آن روزه بگیرد، و در پاره‌ای از شب‌های آن به عبادت بایستد، و شکم و فرج خود را از حرام باز دارد، و زبان خود را نیز حفظ کند، بیرون رود از گناهان خود مثل بیرون رفتن او از ماه. جابر گفت یا رسول اللَه چه نیکو است این حدیث که فرمودى. و پیامبر فرمود : اى جابر  و چقدر سخت است این شرطهایى که نمودم.

همچنین از امام صادق (ع) نقل است که فرمود: هر که در ماه رمضان آمرزیده نشود تا سال آینده آمرزیده نشود مگر آنکه در عرفات حاضر گردد.

این مقاله برگرفته از مطلبی در سایت مکتب وحی بوده که پدیدآورنده‌ی آن نیز آیت الله سید محمد حسین حسینی طهرانی است. برای مطالعه کامل این موضوع و سایر موضوعات مرتبط با ماه مبارک رمضان و دسترسی به سخنرانی‌های آیت الله محمد محسن طهرانی در مورد این موضوع میتوانید به سایت مکتب وحی مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید