بررسی روشهای اندازه گیری سرمایه فکری و طبقه بندی آنها

وب آرشیو

» بررسی روشهای اندازه گیری سرمایه فکری و طبقه بندی آنها

مسابقه کاربران برتر فایل ناب
تنظیم شرایط محیطیفایل ناب | ایجاد فروشگاه فایل

مسابقه ویژه فایل ناب در بهار 96

مسابقه ویژه فایل ناب در بهار 96

مسابقه ویژه فایل ناب در بهار 96
فایل بفروشید ، درآمد کسب کنید و جایزه بگیرید

هفت دوره از مسابقات فایل ناب را در کنار شما کاربران عزیز بودیم و تلاش کردیم که با جوایزی هرچند کوچک ، قدردان زحمات و تلاش های شما عزیزان باشیم. در بهار 96 هم با هشتمین دوره از مسابقات فایل ناب در کنار شما خواهیم بود و همه با هم تلاش خواهیم کرد که در مسیر موفقیت پیش قدم باشیم.

جوایز ویژه بازاریاب های برتر:
بیش از 300 بازاریابی: 100,000 تومان
بیش از 600 بازاریابی: 250,000 تومان
بیش از 900 بازاریابی: 450,000 تومان

جوایز ویژه برای فروشندگان برتر:
آپلود بیش از 500 فایل: 50,000 تومان
آپلود بیش از 1000 فایل: 110,000 تومان
آپلود بیش از 2000 فایل: 250,000 تومان

بررسی روشهای اندازه گیری سرمایه فکری و طبقه بندی آنها ۲۵ بهمن ۱۳۹۶

Want create site? Find Free WordPress Themes and plugins.


بررسی روشهای اندازه گیری سرمایه فکری و طبقه بندی آنها
دسته: مدیریت
بازدید: ۵ بار

فرمت فایل: doc
حجم فایل: ۴۷۳ کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: ۵۸

هدف از این پایان نامه بررسی روشهای اندازه گیری سرمایه فکری و طبقه بندی آنها می باشد

قیمت فایل فقط ۲۶,۰۰۰ تومان

خرید

دانلود پایان نامه رشته مدیریت

بررسی روشهای اندازه گیری سرمایه فکری و طبقه بندی آنها

 سرمایه فکری:

سرمایه فکری از جمله مسائلی در علم مدیریت است که تعاریف مختلف دارد و همین تعاریف و برداشت های مختلف موجب شده است که در رسیدن به یک تعریف جامع دچار مشکل شویم تنها نکته ای که در اکثر این تعاریف مشترک است این مطلب می باشد که سرمایه فکری جزئی از دارایی های نامشهود است که در هر شرکتی که دارای سرمایه فکری قوی تری باشد نسبت به سایر رقبا موفق تر خواهد بود.جعفری(۲۰۱۳) در تعریف خود از سرمایه فکری اشاره می کند که: تمام دارایی ها که ترازنامه شرکت نشان داده نشده است و آن شامل کسانی که دارایی های نامشهود مانند علائم تجاری، ثبت اختراعات و مزایای انسانی، ساختار و محیط ارتباط است و به عقیده ادوینسون و سولیوان(۱۹۹۶) تفاوت بین ارزش بازار و ارزش دفتری می باشد.

.پابلوس( ۲۰۰۴ ) سرمایه فکری را شامل تمام منابع دانش محوری می داند که برای سازمان ارزش تولید می کنند ولی در صورتهای مالی وارد نمی شوند.

ماوریدس ( ۲۰۰۵ ) سرمایه فکری را یک دارائی ناملموس با پتانسیل خلق ارزش برای سازمان و کل جامعه می داند. .

مارتینز( ۲۰۰۵ ) سرمایه فکری را دانش، اطلاعات، دارایی فکری و تجربه ای که می تواند در خلق ثروت مورد استفاده قرار گیرد، تعریف می کند. .( همتی و همکاران،۲۰۱۳،۶)

۱-۲-۲) اجزای سرمایه فکری:

۱-۱-۲-۲) سرمایه انسانی: 

سرمایه انسانی موجودی دانش افراد یک سازمان است. کارکنان، سرمایه فکری را از طریق شایستگی، نگرش و چالاکی فکریشان ایجاد می کنند.مهمترین عناصر تشکیل دهنده سرمایه انسانی سازمان، مجموعه مهارت های نیروی کار، عمق و وسعت تجربه آن هاست . منابع انسانی می توانند به منزله روح و فکر منابع سرمایه فکری باشند. این سرمایه در پایان روز کاری، با ترک سازمان از سوی کارکنان از شرکت خارج می شود، اما سرمایه ساختاری و سرمایه رابطه های حتی با ترک سازمان هم، بدون تغییر باقی می مانند . سرمایه انسانی شامل :

مهارتها و شایستگی های نیروی کار ؛

دانش آنها در زمینه رشته هایی که برای موفقیت سازمان مهم و ضروری هستند ؛

استعدادها و اخلاق و رفتار آنهاست .(دستگیر و محمدی، ۱۳۸۸،۳۱)

۲-۱-۲-۲) سرمایه ساختاری:

سرمایه ساختاری شامل همه ذخایر غیر انسانی دانش در سازمان می شود که در برگیرنده پایگاه های داده، نمودارهای سازمانی، دستورالعملهای اجرایی فرایندها، استراتژی ها، برنامه های اجرایی و به طور کلی هر آنچه که ارزش آن برای سازمان بالاتر از ارزش مادی اش باشد، است. سرمایه ی ساختاری را در دستورالعمل ها، راهبردها، خط مشی ها و هرآن چه ارزش سازمان را بیشتر از ارزش فیزیکی آن می سازد معرفی میشود . طبق یافته ها در سازمانی با اسلوب و شیوه های ضعیف، سرمایه فکر ی به تمامی پتانسیل خود نمی رسد. سرمایه ساختاری، دامنه گسترده ای از عناصر ضروری را پوشش می دهد .

مهمترین آنها معمولاً شامل :

فرایندهای مهم اجرایی سازمان ؛ 

چگونگی ساختاربندی آنها ؛ 

سیاست ها، جریان های اطلاعاتی و عناصر پایگاه های داده؛ 

رهبری و سبک مدیریت آن ؛ 

سرمایه ساختاری می تواند به گروههای فرعی فرهنگ، عملیات و عادات کاری، و اموال فکری تقسیم شود.(همان منبع)

۳-۱-۲-۲) سرمایه رابطه ای:

سرمایه رابطه ای، شامل همه روابطی است که بین سازمان با هر فرد یا سازمان دیگری وجود دارد . این افراد و سازمانها می توانند شامل مشتریان، واسطه ها، کارکنان، تأمین کنندگان، مقامات قانونی، جوامع، اعتباردهندگان، سرمایه گذاران و . .. باشند .سرمایه مشتری به عنوان یک پل و سازمان دهنده عملیات سرمایه فکری تلقی می شود و یک عامل تعیین کننده در تبدیل سرمایه فکری به ارزش بازار است . این سرمایه، شامل استحکام و وفاداری مناسبات و روابط مشتری است 

تعاریف جدید، مفهوم سرمایه مشتری را که قبلاً وجود داشت، به سرمایه رابطه های توسعه داده اند که شامل دانش موجود در همه روابطی است که سازمان با مشتریان و رقبا، تأمین کنندگان، انجمن های تجاری و دولت برقرار می کند..به طور کلی، می توان گفت که مهمترین جزء اصلی و اساسی سرمایه فکری، سرمایه انسانی است و دو سرمایه دیگر تابعی ازسرمایه انسانی هستند . در واقع بدون سرمایه انسانی امکان رشد و توسعه آن ها محدود است .(همان منبع)

فهرست مطالب

سرمایه فکری ۱

۲-۲) سرمایه فکری: ۱

۱-۲-۲) اجزای سرمایه فکری: ۲

۱-۱-۲-۲) سرمایه انسانی: ۲

۲-۱-۲-۲) سرمایه ساختاری: ۳

۳-۱-۲-۲) سرمایه رابطه ای: ۴

۲-۲-۲) فرایند مدیریت سرمایه فکری: ۴

۳-۲-۲) تاریخچه سرمایه فکری: ۶

۴-۲-۲) مدیریت دانش و سرمایه فکری: ۸

۵-۲-۲) نظریه های مربوط به سرمایه فکری: ۱۰

۶-۲-۲) مدل ها والگوهای سرمایه فکری: ۱۱

۱-۶-۲-۲) ادوینسون و  مالونه  ( ۱۹۹۷) ۱۲

۲-۶-۲-۲) سویبی (۱۹۹۷) ۱۳

۳-۶-۲-۲) استوارت (۱۹۹۷) ۱۳

۴-۶-۲-۲) پتی  ( ۲۰۰۰) ۱۳

۵-۶-۲-۲) چن و همکارانش (۲۰۰۴) ۱۴

۷-۲-۲) اندازه گیری سرمایه فکری: ۱۵

۸-۲-۲) اهداف اندازه گیری سرمایه فکری : ۱۶

۹-۲-۲) منافع و مزایای اندازه گیری سرمایه فکری : ۱۷

۱۰-۲-۲) پیچیدگی اندازه گیری سرمایه فکری از نظر روس( ۱۹۹۷): ۱۷

۱۱-۲-۲) طبقه بندی روشهای اندازه گیری سرمایه فکری: ۱۸

۱-۱۱-۲-۲) طبقه اول: روش های سرمایه فکری مستقیم ۱۸

۱-۱-۱۱-۲-۲) مزایای روش های سرمایه فکری مستقیم: ۱۸

۲-۱-۱۱-۲-۲) معایب روش های سرمایه فکری مستقیم: ۱۸

۲-۱۱-۲-۲) طبقه دوم: روش های سرمایه گذاری بازار ۲۰

۳-۱۱-۲-۲) طبقه سوم: روش های بازگشت روی دارایی ها ۲۱

۴-۱۱-۲-۲) طبقه چهارم: روش های کارت امتیازی ۲۱

۱۲-۲-۲) روش های اندازه گیری سرمایه فکری : ۲۲

۱-۱۲-۲-۲) ارزش افزوده اقتصادی: ۲۲

۲-۱۲-۲-۲) ارزش نامشهود محاسبه شده : ۲۳

۳-۱۲-۲-۲) روش های اندازه گیری سرمایه فکری روش کارت امتیازی متوازن : ۲۴

۴-۱۲-۲-۲) روش های اندازه گیری سرمایه فکری هدایت کننده اسکاندیا: ۲۴

۵-۱۲-۲-۲) کیوی توبین: ۲۵

۶-۱۲-۲-۲) روش های اندازه گیری سرمایه فکری ارزش بازار به دفتر : ۲۶

۷-۱۲-۲-۲) روش های اندازه گیری سرمایه فکری برگه متوازن نامحسوس : ۲۶

۸-۱۲-۲-۲) روش های اندازه گیری سرمایه فکری امتیازات ثبت شده تقدیر موزون : ۲۶

۹-۱۲-۲-۲) حسابداری منابع انسانی ۲۷

۱۰-۱۲-۲-۲) ترازنامه نامرئی : ۲۸

۱۱-۱۲-۲-۲) جستجوگر ارزش: ۲۸

۱۲-۱۲-۲-۲) نتایج امتیازی زنجیره  ارزش : ۲۹

۱۳-۲-۲) شاخصهای عملکرد مالی: ۳۴

۱۴-۲-۲)فرمولهای محاسباتی و روشهای کمی جهت محاسبه ارزش سرمایه های فکری: ۳۶

پیشینه تحقیق ۳۸

۳-۲) پیشینه تحقیق: ۳۸

۱-۳-۲) تحقیقات مشابه داخلی ۳۹

(۲-۳-۲تحقیقات مشابه خارجی ۴۴

منابع ۵۵

قیمت فایل فقط ۲۶,۰۰۰ تومان

خرید

برچسب ها : بررسی روشهای اندازه گیری سرمایه فکری و طبقه بندی آنها , پایان نامه سرمایه فکری , اندازه گیری سرمایه فکری , پایان نامه اندازه گیری سرمایه فکری , طبقه بندی روشهای اندازه گیری سرمایه فکری , روش های اندازه گیری سرمایه فکری , مزایای اندازه گیری سرمایه فکری , محاسبه ارزش سرمایه های فکری



Source link

Did you find apk for android? You can find new Free Android Games and apps.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

بیوگرافی نویسنده

مشاهده تمامی 14402 پست

مطالب مشابه

ارسال دیدگاه

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.


برچسب ها